
В.М.Кулик

ПОЛІТИКА УКРАЇНСЬКОЇ ВЛАДИ ЩОДО МАС&МЕДІЙ
ТА ЇЇ ВПЛИВ НА МЕДІЙНИЙ ДИСКУРС

У статті розглянуто політику української влади щодо мас(
медій на трьох різних етапах її еволюції: поступового обмеження
свободи діяльності медійних органіацій, запровадження масш(
табних репресій та цензури, відновлення плюралізму медій та
їхньої автономії від влади. Звернено увагу на те, як зміни полі(
тики відбивалися на медійному дискурсі, зокрема способі предс(
тавлення діяльності органів влади.

Volodymyr Kulyk. The policy of Ukrainian authorities towards
the mass�media and its influence on media discourse. The article

288

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



studies the Ukrainian authorities’ policy with regard to the mass media
at three different stages of its evolution: the gradual limitation of the
freedom of media organizations, the launching of large(scale repres(
sions and censorship, the reversion to the pluralism of the media and
its autonomy vis(а(vis the state. Particular attention is paid to the
impact of policy changes on media discourse, especially the presenta(
tion of the activities of power bodies.

Від демократизації до «кланізації»
У перші роки незалежності ставлення української влади до

мас$медій загалом відповідало її деклараціям про будівництво
демократичної правової держави. Більшість видань, що існували
за радянських часів, здобули статус незалежних і могли публіку$
вати все, що вважали за потрібне редактори й за що ладні були
платити читачі. Крім того, влада майже не чинила перешкод зас$
нуванню нових приватних газет і журналів, тож їх число неухиль$
но зростало, наприкінці 1990$х досягши, за різними даними, від
80 до 90 відсотків загальної кількості періодики. Так само дозволя$
ла вона створення приватних радіо$ й телекомпаній, яких невдовзі
теж стало в багато разів більше, ніж державних1. Множинність
організацій та диферсифікація власності в медійній ділянці за$
безпечили певний інформаційний плюралізм і можливість вибору
розважальних продуктів. Щоправда, успадковані від СРСР ра$
діомережі й телеканали влада воліла залишити в державній влас$
ності, не погодившися бодай частково їх приватизувати чи ство$
рити на їх основі громадське мовлення, що було б незалежним від
бажань урядовців.

Власне, за президенства Леоніда Кравчука чиновники зде$
більшого не чинили відвертого тиску на журналістів з метою зму$
сити їх говорити й писати так, як вигідно владі. Подеколи вони
намагалися обмежити журналістську критику, передусім на адре$
су Президента й інших керівників, але медіям тоді здебільшого
вдавалося боронитися від цих зазіхань на свободу слова2. Бру$
тального владного тиску майже не було — принайнмі в загально$
державному масштабі — й на парламентських та президентських
виборах 1994 року. Хоча більшість державних видань і каналів
підтримали Кравчука в боротьбі з його головним опонентом Лео$
нідом Кучмою, багато приватних медій аґітували за Кучму чи ін$
ших висуванців. Окрім того, Кучму активно підтримували поши$
рювані в Україні російські медії, зокрема ГРТ3.

289

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



Протягом першої половини 1990$х український парламент
також ухвалив низку законів про діяльність мас$медій та, шир$
ше, збирання, поширення й використання інформації, що розви$
вали демократичні здобутки союзного закону 1990 року й допов$
нювали їх нормами міжнародних актів, які Україна в той самий
час ратифікувала. Ці закони проголосили свободу слова й заборону
цензури, право на вільне заснування друкованих і електронних
медій, неприпустимість утручання сторонніх осіб і організацій
(зокрема органів влади) в їхню діяльність, право зачеплених ме$
дійними публікаціями громадян і організацій на спростування
неправдивої інформації та інші демократичні засади. Завершила
процес облаштування законодавчих підвалин медійної інституції
Конституція 1996 року, яка ще раз проголосила «право на свободу
думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань»
та «право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширю$
вати інформацію» — застерігши, втім, що «здійснення цих прав
може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки,
територіальної цілісності або громадського порядку» та деяких
інших суспільних благ4. Але на практиці такого обмежування
тоді не було навіть у Криму, де багато газет (і навіть деякі фінан$
совані з бюджету) відверто виступали проти належності півостро$
ва Україні або й самої її державності.

Проте за президентства Кучми в другій половині 1990$х ситу$
ація в медійній ділянці почала погіршуватися мірою того, як,
з одного боку, виконавча влада в центрі й реґіонах, а з другого,
великі бізнесмени дедалі активніше використовували видання
й телеканали задля впливу на громадську думку й запобігання кри$
тиці на свою адресу. Початок процесу активної «кланізації» медій
деякі оглядачі пов’язують із діяльністю прем’єра Павла Лазарен$
ка (1996–1997), який активно нарощував уплив на політичні та
економічні еліти й, зрештою, став загрозою для панівних позицій
президента, що відтак поквапився відправити прем’єра у відстав$
ку5. Водночас із зусиллями Лазаренка на здобуття контролю над
низкою дніпропетровських (у цьому місті він працював до призна$
чення в уряд) та загальнонаціональних медій — а почасти у від$
повідь на ті зусилля, задля протидії його впливу — інші політики
й бізнесмени теж переймалися забезпеченням власної медійної
підтримки. Вони або засновували нові газети й канали, або купу$
вали — чи «спонсорували» й таким чином ставили під контроль —
уже наявні медії. Тому попри суттєве зростання обсягів приватних

290

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



інвестицій медії в Україні не були насамперед бізнесом. Зокрема,
як сказала згодом член Національної ради з питань телебачення та
радіо Тетяна Лебедєва, «переважна частина каналів — дотаційні.
Навіть якщо вони були прибутковими, то їх розглядали насампе$
ред не як джерело заробляння грошей, а як важіль тиску або
розв’язання іміджевих, політичних чи бізнесових завдань, що стоя$
ли перед власником»6. Політично зумовлена підтримка штучно
продовжувала існування неефективних видань і каналів та усклад$
нювала ринкове переструктурування медійної ділянки.

Друкованих медій це стосувалося найбільшою мірою — зокрема
тому, що жалюгідне фінансове становище багатьох із них дозво$
ляло здобувати над ними контроль без великих витрат. На думку
деяких експертів, «уже в 1996 році відбувся певний поділ груп
видань залежно не від їхніх фахових інтересів, а від інтересів їх$
ніх «господарів». Заангажованість преси стала виразно помітною
не лише з матеріалів, надрукованих на газетних шпальтах […],
але про це почали говорити відкрито»7 — і журналісти, й високо$
посадовці. Одну з найкрасномовніших заяв із цього приводу зробив
головний редактор газети «Независимость» Володимир Кулєба:
«...ні про яку незалежну пресу сьогодні в Україні не може йти
мова. [...] Як і колись, преса зараз — служниця, а журналісти —
привідні паски, але вже не однієї партії, а різних кланів»8. Неод$
норазове публічне ствердження політично$кланової залежності
медій уплинуло на їх сприйняття серед еліт і загалу — принаймні
серед освічених верств, здатних критично аналізувати публіковані
тексти. Медії були вже не так речником інтересів суспільства,
вповноваженим контролювати владу, як знаряддям певних полі$
тичних чи бізнесових груп, не вартим ані довіри громадян, ані по$
ваги держави.

Замість змушувати членів владної та інших ключових еліт
змиритися з відкритістю для загалу всіх аспектів їхнього життя,
яка стала нормою в демократичних країнах, українські медії за
нових умов виносили на публічний розгляд тільки ті аспекти, які
вважали за доцільне оприлюднювати власники чи зверхники ви$
дання або каналу. Журналісти почали не тільки більш чи менш
відверто вихваляти своїх «господарів», а й більш чи менш бруталь$
но дискредитувати їхніх політичних і бізнесових супротивників,
використовуючи так звані компрометаційні матеріали (компро$
мат). Водночас політики, урядовці, бізнесмени та ці еліти вели не
менш активну й нещадну війну проти медій. Непоодинокими були

291

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



випадки погроз, побиття, навіть убивств журналістів, а виконав$
ці й тим паче замовники майже завжди залишалися непокарани$
ми9. Та, мабуть, головною зброєю в цій війні стали судові позови
проти видань, публікації яких, на думку позивачів, ображали
їхню гідність і репутацію. Це був не тільки засіб захисту від на$
клепницьких звинувачень, а й чинник фінансового тиску на пре$
су. Адже позивачі мали змогу оцінювати ображену гідність у ве$
личезні суми й у разі виграшу просто розорювати нелюбі їм
видання, якщо ті не мали впливових і багатих зверхників. Такий
шлях відкривала відсутність законодавчого обмеження величи$
ни таких позовів чи бодай обов’язкової застави, ризик утратити
яку відохотив би деяких позивачів. Це була одна з численних
прогалин у начебто демократичному законодавстві, що їх актив$
но використовували прибічники обмеження демократичних сво$
бод мас$медій і опозиції. Найбільші можливості для такого вико$
ристання мала саме виконавча влада, що вдавалася й до тиску на
суди, аби вони стягували з опозиційних видань величезні суми за
позовами про честь і гідність, і до різноманітних перевірок цих
видань — від податкових до пожежних, — які ускладнювали або
й зовсім паралізували їхню діяльність10.

Репресії та цензура
Наближення парламентських і президентських виборів

1998–1999 років спонукало політиків і урядовців активніше ску$
повувати й/або підпорядковувати популярні видання та канали,
що їх вони вважали одним із ключових засобів посилення впливу
на маси. Різні політичні сили вкладали кошти в медії, або засно$
вуючи видання спеціально «під вибори», або суттєво збільшуючи
наклади вже наявних видань і зосереджуючи їх на пропаґанді
своїх дій і намірів та дискредитації опонентів. Депутати Верховної
Ради зробили спробу забезпечити безплатну для них пропаґанду,
в травні 1997 року ухваливши почати мовлення Громадського
українського радіо і телебачення (ГУРТ), яке, всупереч назві, ма$
ло бути фінансоване з бюджету й підконтрольне представленим
у парламенті партіям. Але під тиском президента Нацрада від$
мовилася надати цій структурі ефірний час. Мало того, виконав$
ча влада ще й на певний час позбавила законодавчу змоги про$
паґувати свою діяльність за допомогою прямої трансляції
сесій, яку державне телебачення й радіо постійно здійснювали
від 1990 року11.

292

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



Водночас Кучма та його оточення теж активізували намаган$
ня посилити контроль за медійною ділянкою й завдяки наявним
у них адміністративним і фінансовим ресурсам досягли набагато
більшого успіху. Доти вони переймалися контролем над держав$
ними медіями. Головним об’єктом владної уваги був державний
канал телебачення, на якому, за словами одного з журналістів,
уже на 1997 рік установлено жорстку цензуру, виконавці якої
«відфільтровують кожне слово і кожен кадр»12. Але перед вибо$
рами президентове оточення вирішило, що цього не досить, бо
державні медії не мають достатньої популярності в суспільстві й,
отже, не здатні донести широким масам позитивний образ Кучми та
прихильних до нього партій. Тому, по$перше, кілька лояльних
до президента бізнесменів із власної ініціативи чи під упливом
його адміністрації вклали чималі кошти в уже чинні або новост$
ворені видання та телекомпанії (як$от «Факты и комментарии»,
«Сегодня» та ICTV), котрі відтак стали більш чи менш відверто
пропаґувати позиції президента й пропрезидентських партій. По$
друге, виконавча влада почала набагато рішучіше боротися з опози$
ційними медіями, зокрема підконтрольними Лазаренкові, якого
вона після його усунення з прем’єрської посади влітку 1997 року
й до фактичного вигнання з країни взимку 1999$го вважала голов$
ною загрозою своєму пануванню. Напередодні виборів 1998 року
влада з небаченою доти брутальністю закрила одну його газету,
«Всеукраинские ведомости», та тимчасово зупинила вихід іншої,
«Правда Украины»13.

Утім, під час парламентської кампанії в пресі ще зберігався
реальний плюралізм із поділом преференцій газет відповідно до
їхніх формальних власників чи неформальних «спонсорів», і про
Кучму в багатьох виданнях писали здебільшого неґативно. Проте,
як указували автори одного з моніторинґів, «протягом 1999 року
співвідношення між позитивними і негативними публікаціями
поступово змінювалося на користь Президента, а безпосередньо
напередодні виборів у жовтні–листопаді зусиллями передвибор$
чих штабів Л. Кучма мав найкращі серед кандидатів показники»14.
А головне, він мав безперечну перевагу за загальною кількістю пуб$
лікацій, яка в загальнонаціональних і київських міських газетах
майже втроє перевищувала число матеріалів про інших реальних
кандидатів. Ще разючішим був контраст на телебаченні, де не
лише державний, а й більшість приватних каналів говорили про
Кучму тільки позитивно чи нейтрально, тоді як його головних

293

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



суперників вони представляли переважно неґативно, особливо пе$
ред другим туром15.

Попри різку критику цієї практики з боку міжнародних спос$
терігачів, на парламентських виборах 2002 року упередженість
медійних представлень лише посилилася16. Хоча опозиція ще
зберегла вплив на деякі газети, телебачення здебільшого пропаґува$
ло пропрезидентські партії та блоки, а опозиційні представляло
неґативно або й узагалі замовчувало. Особливо незбалансованими
були пов’язані з виборами матеріали трьох загальнонаціональних
каналів — цілком залежного від президентської адміністрації
Першого національного, а також «1+1» та «Інтера», які на той час
опинилися під контролем однієї політичної сили, Соціал$демок$
ратичної партії України (об’єднаної) й особисто її лідера Віктора
Медведчука. Така концентрація телевізійних ресурсів уже сама
собою була небезпечною для демократії, надто в країні, яка ще не
позбулася спадщини тоталітаризму в політичній культурі. Невдовзі
після виборів ця концентрація ще посилилася, бо один із найба$
гатших бізнесменів, Кучмин зять Віктор Пінчук, на додачу до
раніше купленого ICTV, здобув контроль над «Новим каналом»
та СТБ17. Таким чином, усі провідні канали опинилися під конт$
ролем двох груп, що беззастережно підтримували Кучму.

Наступним етапом у недемократичній еволюції медійної полі$
тики Кучминого режиму стала поява влітку 2002 року так званих
темників — розповсюджуваних серед медійних організацій письмо$
вих інструкцій щодо представляння різних політичних і соціаль$
них «тем дня». Уперше їх запроваджено перед парламентськими
виборами для «внутрішнього обігу» серед медій, що перебували
під контролем СДПУ(о)18. Проте згодом, після призначення Мед$
ведчука на посаду керівника президентської адміністрації, вони
стали способом використанння різних каналів та, меншою мірою,
радіостанцій і газет — без огляду на їхню формальну й нефор$
мальну належність — як пропаґандистських інструментів режиму.
Доти влада диктувала медіям, чого не казати, а тепер стала також
указувати, що та як саме — часом до окремих фраз і ключових
слів — казати. Хоч темники посилали також на радіо й у пресу, їх$
нім головним об’єктом усе ж було телебачення, що його владні цен$
зори вважали найважливішим ресурсом для забезпечення впливу
на маси. Адміністрація Президента пильно контролювала дотри$
мання цих указівок і в разі суттєвих відхилень тиснула на власни$
ків каналів, а ті, щоб уникнути тиску, вимагали від менеджерів

294

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



не відхилятися. Разюча подібність випусків новин на різних ка$
налах та оприлюднення час од часу у вільних від цензури медіях
текстів самих темників привернули до нової технології увагу по$
літично активної частини суспільства та міжнародних організа$
цій. Попри розголос і критику, влада не визнала існування тем$
ників і не відмовилася від їх застосування впродовж наступних
двох із гаком років — хоча коло отримувачів і виконавців із ча$
сом звужувалося19.

Утім, ефективність контролю влади за телевізійними новинами
було суттєво підважено вже влітку 2003 року з появою підконт$
рольного опозиції П’ятого каналу, який хоч і покривав лише трохи
більше третини території країни, все$таки був доступний у біль$
шості великих міст, де зосереджувалася політична активність.
Цей канал іґнорував темники, повідомляв про події, що їх замов$
чували інші мовники, та запрошував до студії не лише провладних
політиків, а й опозиційних. Поширення альтернативних представ$
лень серед політично активної частини суспільства (крім П’ятого
каналу, також в інтеренеті, а від літа 2004$го ще й на телебаченні
та радіо «Ера») лише посилювало їхнє обурення цензурованими
новинами на інших каналах, а отже, робило цензуру не надто
ефективною. Усвідомлюючи це, Кучмине оточення напередодні
президентських виборів 2004 року намагалося спершу обмежити
досяжність програм П’ятого каналу (змушуючи мовників у різних
реґіонах припиняти його ретрансляцію), а потім зовсім покласти
край його функціонуванню, заблокувавши рахунки каналу (за су$
довим позовом одного з пропрезидентських політиків) та позба$
вивши його ліцензії на мовлення. Проте колектив каналу активно
опирався — аж до оголошеного за тиждень до виборів голодування,
що його показувано наживо, — а на відверто свавільне закриття
каналу Кучма не зважився, бодай з огляду на прикуту до укра$
їнських виборів увагу Заходу. За кілька днів після першого туру
рахунки каналу розблоковано, а Нацрада підтвердила чинність
його ліцензії. Після цього нецензуроване мовлення П’ятого кана$
лу стало одним із ключових засобів інформування суспільства
про виборчі фальсифікації в другому турі та масові протести про$
ти них, що стали відомі як «помаранчева революція»20.

Треба зауважити, однак, що владний контроль, заборони й реп$
ресії стосувалися передусім матеріалів на політичні та соціальні
теми, тоді як в інших аспектах режим Кучми дозволяв медіям
робити практично все, що вони вважали за доцільне. Він не надто

295

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



переймався тим, чи задовольняють вони потреби різних груп на$
селення (чи транслюють ті дитячі, культурологічні або інші еко$
номічно невигідні програми, наявність яких передбачали ліцензії),
чи дотримуються буцімто обов’язкових норм суспільної моралі
(скажімо, чи не показують у денний час сцен насильства), чи не
пропаґують ксенофобії (постійні в деяких кримських газетах антик$
римськотатарські публікації залишалися безкарними, а боротьбу
з антисемітськими публікаціями влада часом використовувала
як засіб розправи з опозиційними медіями, зокрема популярною
газетою «Сільські вісті») та чи не порушують норм щодо вживан$
ня української мови (спробу Нацради в квітні 2004 року вдатися
до рішучих засобів боротьби з русифікацією ефіру зупинив осо$
бисто Кучма)21.

Неминучим наслідком зосередження репресивних заходів ре$
жиму на політичних матеріалах стало зменшення від другої по$
ловини 1990$х частки присвяченої їм газетної площі й ефірного
часу. Почасти відвернення уваги від політики було бажанням вла$
ди, а почасти — відповіддю медійників на її тиск, намаганням за$
ховатися від нього за неполітичними матеріалами, які не станови$
ли для владців інтересу в сенсі здійснення впливу на громадян.
Тому з телеефіру зникали старі аналітичні програми й не з’явля$
лися нові, з десятків FM$радіостанцій усього кілька працювали
в розмовному жанрі, а приватні газети були переважно напів$ або
й цілком таблоїдами. Навіть у випусках новин текстів про політику
стало менше й вони перемістилися в другу половину, а в першій
опинилися матеріали про кримінал, світські плітки чи екзотичні
пригоди. Проте згодом деполітизація медій перестала влаштову$
вати владу, яка вимагала від них уже не мовчати про політику,
а говорити — але так, як влада вказувала. Політичні матеріли
знову повернулися на чільне місце у випусках і на сторінках новин,
в телеефірі побільшало оглядово$аналітичних програм, з’явили$
ся навіть спеціальні публіцистичні продукти, метою яких була
дискредитація опозиції. Але побічним наслідком стала дальша
втрата довіри до політичного мовлення медій з боку населення чи
принаймні опозиційно налаштованої його частини.

Помаранчева свобода та її межі
Посилення тиску влади на медії напередодні виборів 2004 року,

приклад успішного опору П’ятого каналу та наростання актив$
ності прибічників радикальних змін в українському суспільстві,

296

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



зрештою, спонукали журналістів виступити проти цензури вже
не поодинці, а колективно. Головну роль у цих виступах відігра$
ли телевізійники, які доти зазнавали найбільшого владного тис$
ку. За три дні до першого туру виборів 55 працівників п’яти
впливових телеканалів (до яких невдовзі долучилися ще близько
200 журналістів зі столиці й реґіонів) публічно висловили про$
тест проти «висвітлення вирішального періоду виборів у спотво$
реному вигляді» — тобто вочевидь привілейованих умов для ви$
суванця Кучминого режиму Віктора Януковича та дискредитації
опозиційних кандидатів, насамперед Віктора Ющенка22.

Проте справжній злам стався щойно після другого туру, коли
медійники побачили масові протести проти фальшування ре$
зультатів і, отже, повірили в реальність змін. Працівники інфор$
маційних служб спершу «1+1», а потім Першого національного
просто відмовилися працювати за темниками й зрештою домогли$
ся від менеджерів згоди на неупереджене представляння подій.
Уже за тиждень після початку «революції» жоден загальнона$
ціональний канал не працював за інструкціями президентської
адміністрації. Всі вони (за винятком хіба що донецького каналу
«Україна») більш чи менш збалансовано подавали погляди двох
протиборних політичних таборів і надавали їхнім представникам
змогу самим висловлювати ці погляди, зокрема й у спеціальних
дискусійних програмах, суспільний інтерес до яких тепер годі
було заперечити. Хоча в політичному мовленні зберігалося багато
маніпулятивних елементів, вони були зумовлені преференціями
власників каналів або самих журналістів, а не централізованою
системою владного контролю й цензури23.

Перемога «революції» (в короткотерміновому сенсі задоволен$
ня головної вимоги протестувальників) та обрання Президентом
провідника опозиції Ющенка створили нові умови для функціо$
нування українських медій. Демократичні (принаймні порівня$
но з діячами попереднього режиму) переконання самого Ющенка
й низки інших чільників колишньої опозиції, призначених на ви$
сокі посади в новій владі, їхній особистий досвід боротьби з цен$
зурою, готовість багатьох журналістів обстоювати й зміцнювати
знову здобуту свободу та підтримка цієї свободи в суспільстві
й особливо його «помаранчевій» частині — всі ці чинники спри$
яли утвердженню після революції нового типу стосунків між
владою та медіями. Влада стала відкритішою до журналістів і то$
лерантнішою до їхньої критики, а вони — критичнішими до її

297

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



діяльності, певними свого права й обов’язку контролювати її від
імені суспільства, зокрема представляти ті аспекти, до яких самі
владці воліли би не привертати широкої уваги. Щоправда, владні
діячі, в тім числі й особисто Ющенко, часом не стримувалися від
некоректних реакцій на, як їм здавалося, неадекватну критику,
а журналісти не завжди виявляли належну людську тактовність
і професійну відповідальність24. Проте назагал новий режим май$
же не зазіхав на свободу слова.

Припинилися арешти, затримання та залякування журна$
лістів, влада майже не перешкоджала їхній діяльності, а позови
посадовців проти журналістів стали рідшими й не завжди прино$
сили перемогу позивачам. Критика на адресу владних діячів, більш$
менш збалансоване подавання поглядів влади й опозиції, предс$
тавляння всіх подій, що їх редактори вважають значущими для
своєї авдиторії, стали для української політичної журналістики
нормою, відверто порушувати яку зорієнтовані на непартійну ав$
диторію медії уникали. Важливою передумовою критичності мас$
медій було збереження багатьох із них під контролем структур, які
перейшли в опозицію. Хоч медійна критика певною мірою погірши$
ла репутацію влади в очах громадян, Ющенко не вдався до тиску
на медії навіть напередодні парламентських виборів 2006 року25.

Позбувшися функцій боротьби з опозиційними медіями,
Національна рада з питань телебачення й радіомовлення зосере$
дилася на своїх питомих функціях контролю за дотриманням норм
законодавства та ліцензій, що його, втім, вона здійснює відпо$
відно до ідеологічних орієнтацій самих членів та влади, яка нада$
ла їм повноваження. Обраний навесні 2005 року склад Нацради
почав звертати особливу увагу на забезпечення встановленого від$
сотка україномовності теле$ й радіоефіру та частки національного
продукту в музичних програмах радіостанцій, яке в «помаранчево$
му» таборі вважають важливим із погляду національної ідентичнос$
ті й інформаційної безпеки26. Водночас ані Нацрада, ані Президент,
ні парламент не виявили демократичності в іншому важливому
аспекті подолання спадщини кучмізму: створенні громадського
телебачення й радіо. Про нагальну потребу цієї інституції жур$
налісти заговорили відразу після «революції», вважаючи її ство$
рення «найефективнішим інструментом розв’язання проблеми
не тільки політичної цензури, а й ринкової» (представляння роз$
маїтих поглядів і забезпечування потреб різних груп глядачів та
слухачів, що його ринкове змагання робить майже неможливим)27.

298

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



Низка впливових діячів, зокрема Ющенко, заявили про підтрим$
ку цієї ініціативи, проте до конкретних кроків так і не дійшло.
Найімовірніше тому, що й виконавча, й законодавча влади не ба$
жали, щоб нова структура була справді незалежною від їхніх ба$
жань, і не хотіли втрачати контролю над державним телебаченням
і радіо, на базі якого журналісти пропонували творити громадсь$
ке мовлення.

Так само нова влада не виявила політичної волі в справі роз$
державлення величезної кількості друкованих медій, що їх вида$
вали органи влади. Про потребу цього кроку віддавна говорять
журналісти й політики, вказуючи на низьку популярність біль$
шості цих видань серед читачів, неефективність менеджменту,
шкідливість практики їх дотування для розвитку медійного ринку
та неготовість чиновників дозволити критикувати себе тим, чиє
існування вони цими дотаціями забезпечують28. Однак реформі
якраз і перешкоджає небажання чиновників утратити контроль за
представлянням їхньої діяльності, а також неготовість розв’язу$
вати соціальні проблеми журналістів, які внаслідок роздержав$
лення втратять роботу29.

Повернення до влади в другій половині 2006 року Януковича
та його Партії реґіонів призвело до деякого погіршення стосунків
влади та медій. Від перших днів існування нової парламентської
більшості та уряду їхні діячі виявляли невдоволення медійною
критикою й нерідко намагалися перешкодити діяльності жур$
налістів, у деяких випадках навіть удаючися до фізичної сили,
або запровадити цензуру в підконтрольних їм ЗМІ (зокрема тих,
що перебувають у комунальній власності). Проте досвід 2004 ро$
ку, прагнення встановити добрі стосунки з Заходом і протистоян$
ня з президентським оточенням спонукали «реґіоналів» уникати
антагонізму з медіями й подавати себе як прибічників свободи сло$
ва. Водночас журналісти активніше реаґували на недемократичні
дії та плани цього чи інших політичних таборів. Тому загрозливі
для цієї свободи законодавчі ініціативи окремих депутатів не бу$
ли схвалені, й дальшого погіршення політики влади щодо медій,
усупереч песимістичним прогнозам, не сталося — тим паче, що
після виборів 2007 року влада знову змінилася.

Посилення конфронтації між колишніми «помаранчевими»
союзниками — Президентом Ющенком та обраною наприкінці
2007 року на посаду Прем’єра Юлією Тимошенко — виявилося,
зокрема, в боротьбі за вплив на найрейтинґовіший телеканал,

299

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



«Інтер». Політичні інтереси власників каналу зумовили орієнтацію
його новин і політичних програм, що на деякий час стали вочевидь
упередженими до Тимошенко30. Повернення провідного каналу
до явної політичної заанґажованості стало свідченням уразливос$
ті завоювань «помаранчевої революції» в медійній ділянці.

Таким чином, ситуація залишається нестійкою. Головними пе$
решкодами для демократизації медійної ділянки залишаються
недосконалість законодавчої бази, авторитарна культура політич$
ної та бізнесової еліти й брак професійної відповідальності жур$
налістів, неготовість багатьох із них опиратися тискові й тим па$
че спокусам (як$от щедрій оплаті неформально замовлених
рекламних чи дискредитаційних публікацій). Тож хоча в медіях
зберігається політичний плюралізм і загроза повернення масш$
табної владної цензури зразка 2004 року поки що не є реальною,
стосунки медій із владою та власниками залишаються далекими
від стандартів західних демократій.
___________

1 Riabchuk M. A Perilous Way to Freedom: The Independent Mass Media

in the Blackmail State // Journal of Ukrainian Studies. — 2001. — Vol. 26. —

No. 1–2. — P. 94–97; Почепцов Г., Чукут С. Інформаційна політика. Навчаль$

ний посібник. Част. 1. — Київ, 2002. С. 61; Dyczok M. Ukraine’s Media Land$

scape // Society in Transition: Social Change in Ukraine in Western Pers$

pectives / Ed. by W. W. Isajiw. — Toronto, 2003. — P. 286–288.
2 Карпенко В. Преса і незалежність України: Практика медіа$політики

1988–1998 рр. — Київ, 2003. — С. 225–230.
3 «Четверта колона»: свобода та залежність мас$медіа в Україні / За ред.

В. Піховшека, О. Чекмишева, В. Ганжі. — Київ, 1997. — С. 189; Кіпіані В.

«Справжньої свободи слова немає, є лише її імітація...» // Українська прав$

да (тут і далі див. архів за адресою www.pravda.com.ua). — 7.06.2004. Чи не

єдиною спробою відвертого тиску було винесене між двома турами виборів

попередження Національної ради з питань телебачення та радіо приватній

телекомпанії «Гравіс» про можливе позбавлення ліцензії, що компанія ого$

лосила політичною розправою за підтримку Кучми.
4 Конституція України (28.06.1996). — Ст. 34.
5 «Четверта колона»... — Част. 3; Дуцик Д. Політична журналістика. —

Київ, 2005. — С. 72.
6 Локоша Л. Татьяна Лебедева: «Мне трудно сегодня представить, что

на «1+1» опять появятся «пятиминутки ненависти»« // Телекритика (тут
і далі див. архів за адресою www.telekritika.kiev.ua). — 24.12.2004.

300

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45



7 Піховшек В., Конончук С. Розвиток демократії в Україні: 1997 рік. —
Київ, 1998. — С. 139.

8 Цит. за: «Четверта колона»... — С. 208.
9 Піховшек В., Конончук С. Розвиток демократії в Україні: 1997 рік. —

С. 149–150; Карпенко В. Преса і незалежність України... — С. 231–240.
10 Піховшек В., Конончук С. Розвиток демократії в Україні: 1997 рік. —

С. 142–149; «Четверта колона»... — Част. 1.
11 Піховшек В., Конончук С. Розвиток демократії в Україні: 1997 рік. —

С. 147, 152–155.
12 Цит. за: Там само. — С. 144.
13 Піховшек В., Конончук С., Ярош О. Розвиток демократії в Україні:

1998 рік. — Київ, 1999. — С. 120–121.
14 Цит. за: Дуцик Д. Політична журналістика. — С. 76.
15 Сакада М. Діяльність ЗМІ у період президентської виборчої кампанії

1999 року // Соціальні виміри суспільства. — Вип. 6. — Київ, 2003. — С. 30–36.
16 Перед цим посиленням залежності й упередженості медій був нетри$

валий період дещо збалансованішого представляння політичних подій, що
почався наприкінці 2000 року, коли опозиція звинуватила Кучму в причет$
ності до вбивства журналіста Георгія Ґонґадзе, який не раз критикував його
та інших посадовців. Це спричинило масові протести, послаблення Кучминих
позицій і зменшення тиску влади на медії.

17 Dyczok M. The politics of media in Ukraine: Election 2002 // Ukraine at
a Crossroads / Ed. by N. Hayoz, A. N. Lushnycky. — Bern, 2005. — P. 74–77;
Бондаренко К. Хто й чим володіє в Україні // Українська правда. — 2003. —
17 липня.

18 Амчук Л. Знайомтеся: Віктор Медведчук, третій президент України.
(Технологія захвату) // Українська правда. — 2002. — 25 березня.

19 Лебідь Н. Микола Томенко: До «темників» слід підходити творчо //
Україна молода. — 2004. — 18 лютого. — С. 4; Суспільство, засоби масової
інформації, влада: свобода слова і цензура в Україні. Матеріали парламент$
ських слухань у Верховній Раді України 4 грудня 2002 року. — Київ, 2003. —
С. 5–27; Dyczok M. Breaking through an information blockade: election and re$
volution in Ukraine 2004 // Canadian Slavonic Papers. — 2005. — Vol. XLVII. —
№. 3–4. — P. 247–250.

20 Dyczok M. Breaking through an information blockade… — P. 252–256.
21 Муждаба А. Плутовство: стратегия антитатарских PR$кампаний

в крымской прессе // Телекритика. — 2005 — 4 августа; Гарань О. Карта
антисемітизму в передвиборчій грі // Українська правда. — 2003 — 6 лис$
топада; Кучма проти, щоб все ТБ заговорило тільки українською. Хоча його
дружина вже потроху розмовляє // Там само. — 2004. — 28 квітня.

301

ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України



22 Цензуру — геть! Акція журналістів ICTV, «Інтеру», «Нового кана$
лу», «Тонісу» та НТН // Українська правда. — 2004. — 28 жовтня.

23 Dyczok M. Breaking through an information blockade… — P. 256–257;
Макєєв С. Просування політичних персоналій // НОВИНИ VS. НОВИНИ:
Виборча кампанія в новинних телепрограмах / За ред. Н. Костенко, В. Іва$
нова. — Київ, 2005. — С. 160–161.

24 Лигачева Н. 100 дней новой власти: медиасфера // Телекритика. —
2005; 12 травня; Сюмар В. Симптоми вже знайомої хвороби // Телекрити$
ка. — 2005. — 1 червня.

25 Лигачева Н. 100 дней новой власти...; Експертна доповідь «Про внут$
рішнє і зовнішнє становище України у 2006 році». — Київ, 2007. — С. 67–68.

26 Експертна доповідь... — С. 49–53.
27 Лигачева Н. Повестка дня для медиа // Телекритика. — 2004. —

10 грудня.
28 Тертичний О. Державні ЗМІ — рудимент. Сам відпаде, чи допомага$

ти треба? // Дзеркало тижня. — 2003. — 25 жовтня. — С. 20; Експертна до$
повідь... — С. 68.

29 З огляду на таку перспективу чимало журналістів і особливо редакто$
рів також воліють, аби все залишалося як є. Див.: Суспільство, ЗМІ, держава:
вектори взаємодії. Матеріали Всеукраїнської наради керівників державних
і комунальних засобів масової інформації 6–7 травня 2004 року, м. Жито$
мир. — Київ, 2004. — С. 58, 130, 146.

30 Бурковський П. Телеканал спецоперацій чи «об’єктивних новин»:
конфлікт «Інтера» і Тимошенко // Телекритика. — 2008. — 25 липня.

302

НАУКОВІ ЗАПИСКИ Випуск 45


