
135

Сучасні тенденції розвитку арабського 
супутникового телебачення

Сирінська О. А.

За останні 40 років медіапростір арабських країн формувався 
у чіткій відповідності до потреб місцевих авторитарних і центра-
лізованих режимів. Традиційно журналістика в цьому регіоні, а 
її телевізійний різновид особливо, були політичними інструмен-
тами, близько пов’язаними з політикою окремої арабської країни 
[Zayani 2004, 3].

Необхідність застосування космічного зв’язку та запуску спе-
ціального супутника для різних інформаційних та культурних 
цілей вперше була сформульована ще у 1967 році на засіданні 
міністрів інформації арабських країн [Шагаль 1998, 118–119]. У 
1976 році арабські країни дійшли згоди у питанні створення між-
арабських каналів обміну інформацією за допомогою космічно-
го зв’язку. Центр арабського космічного зв’язку «Арабсет» зараз 
знаходиться в столиці Саудівської Аравії м. Ер-Ріяд.

Популярність супутникового телебачення серед населення 
арабських країн, зокрема поява нових, так званих «вільних» жан-
рів з широким застосуванням діалогічного спонтанного мовлення 
носіїв мови з різними соціальними та ціннісними характеристи-
ками, вплив таких жанрів на всі сфери діяльності суспільства вже 
дозволив науковцям назвати ці процеси «інформаційною револю-
цією» в регіоні [Zayani 2004, 1]. Ми спробуємо проаналізувати 
основні тенденції розвитку арабського супутникового телебачен-
ня на нинішньому етапі.

Джон Андерсoн [Anderson 2000] зазначає, що в арабському сві-
ті мас-медіа служили «каналами національного будівництва дер-
жав та постановок для ритуальної комунікації з масових глядачем 
як свідком». Модель ЗМІ, яку в більшості випадків обирали араб-
ські держави, заохочувала так звану «ритуальну комунікацію» з 
театралізованим показом державного апарату і протокольними 
новинами. У демонстрації публічного життя домінували висвіт-
лення сили держави, окремих гілок влади та символічна закон-
ність, що підкріплюється урочистостями з приводу зміни влади, 
в результаті яких не лише маси, але й цілі класи витісняються 
зі шпальт газет та телеефірів і опускаються до ролі звичайних  



136

глядачів. На думку В. Різуна, «ритуальна комунікація має голо-
вну суспільну функцію уніфікування й підтримання єдності гру-
пи. [...] Комунікативний процес на ритуальній моделі спілкування 
являє собою акт об`єднання людей в одну групу або підтримання 
такої єдності» [Різун 2000, 29–30].

На думку Вільяма Руфа [Rugh 1987], типологічно арабські за-
соби масової інформації цього періоду відносно спроможності і 
бажання держави втрутитись у процес виробництва медіапродук-
ту, можна розділити на «мобілізуючі», «лояльні» та «диверсивні». 
До країн з мобілізуючими ЗМІ дослідник відніс Алжир, Єгипет, 
Ірак, Сирію, Лівію, Південний Йемен та Судан. Для них була ха-
рактерна тотальна підпорядкованість системи ЗМІ політичній 
системі. Преса використовувалась «революційними режимами» 
для мобілізації активної громадської підтримки своєї політичної 
програми, проти ворогів та перешкод для розвитку держав.

Лояльну пресу (в Бахрейні, Йорданії, Саудівській Аравії, 
Тунісі та Об’єднаних Арабських Еміратах) Руф вважав менш 
агресивною, хоча й вона підтримує режими у пасивний спосіб, 
тобто приділяє їм достатньо багато уваги, але в першу чергу ді-
яльності уряду, його досягненням та завданням. Цей різновид 
ЗМІ відстоює і національні інтереси, однак у менш войовничий 
спосіб. Характерною рисою лояльної арабської преси є форма її 
власності. На відміну від мобілізаційної, котра найчастіше нале-
жить державі, у лояльних ЗМІ в більшості випадків приватний 
власник, однак контролює їх держава непрямими способами. 
Підтримка влади такого типу пресою виражається у пасивному 
прийнятті, недостатній критичності, а також схильності до збере-
ження політичного, економічного та соціального статус кво.

У таких країнах, як Ліван і, меншою мірою, Марокко та Кувейт, 
поширений диверсивний різновид засобів масової інформації, 
для якого характерними є наявність обмеженої свободи та певний 
рівень незалежності. Читачі мають певний вибір у поданій інфор-
мації та висвітлених думках. В цих державах існує багато ЗМІ різ-
них за спрямованістю на споживача ЗМІ, крім того допускаються 
публічні дебати на чутливі теми та критика політики уряду.

Хоча дослідження Руфа стосується більшої мірою друкованих 
ЗМІ та було опубліковане ще у 1987 році, коли трансляції на су-
путниковому телебаченні були привілеєм держави [Zayani 2004, 
4] і за цей час медіапростір арабських країн змінився таким чи-



137

ном, що деякі арабські країни можуть належати до різних, часом 
навіть до кількох видів одразу, однак, на думку Зайані, типологія 
мобілізуючої, лояльною та диверсійної преси може бути поши-
рена і на телебачення та інші системи мовлення, не зважаючи на 
форми власності конкретних ЗМІ.

Водночас жителі країн Близького Сходу усвідомлювали від-
даленість моделей ритуальної комунікації від реального життя. 
Типовими відповідями на інформацію щодо життя населення, 
запропонованими державними ЗМІ, стали іронія, цинізм, теорія 
конспіратології в політиці та обговорення у вузькому колі. Дуже 
часто громадяни не впізнавали себе у ЗМІ або ж бачили схематич-
ні та неповні картинки більш складних реалій життя.

Більш структуровану відповідь на такий розподіл сил у меді-
апросторі дали масові перегляди новин різних ЗМІ та їх аналіз 
з метою інтерпретації та декодування інформації. Перегляди у 
кафе, діваніях, під час звичайних вечірніх походів у гості обов’яз-
ково включали обговорення новин з різних джерел інформації та 
спроби їх інтерпретації не з точки зору кінцевого споживача, а з 
метою розуміння справжніх подій, що стоять за повідомленнями 
через визначення їх основної думки. 

Низька якість новин та набуття реципієнтами, які самі стали 
більш освіченими, навичок читати інформаційні повідомлення 
«між рядків» призвела до розбалансування системи ритуальної 
комунікації. Прагнення до комплексного сприйняття зовнішнього 
світу виражалось у отриманні відповідних інструментів – спочат-
ку звичайних магнітофонів, пізніше вже багатоканального теле-
бачення, а зараз доступу до мережі Інтернет та якомога дешев-
ших, але з широкими можливостями, телефонів. Вирішальним 
ударом по домінуванню ритуальної комунікації на Близькому 
Сході виявилось формування такої ситуації, коли споживачі, що 
прагнуть отримати високі технології та мають на це можливості, 
отримують бажані нові засоби масової інформації і відбулось їх, 
так зване, «злиття».

Джон Андерсен вважає [Message 2000], що супутникове теле-
бачення та Інтернет, а також касети, листівки, журнали, телефони, 
можна віднести до так званих «даун-маркет» технологій (спожи-
вачами яких є «ап-маркет публіка» – тобто та, здебільшого осві-
чена, частина населення країни, що може собі дозволити щось 
більше ніж «джентльменський набір пересічного громадянина» 



138

у вигляді газети до сніданку, радіоточки на кухні та антени на-
земного телебачення), основною рисою яких є те, що на відміну 
від традиційних засобів масової інформації – наземного телеба-
чення та радіо, друкованих ЗМІ, – які створюються державою та 
висвітлюють проблеми «національного будівництва», нові ЗМІ 
«демонополізують комунікацію та інтерпретацію інформації» в 
арабському світі. Зокрема, він вважає, що досі недооціненими за-
лишається досвід розповсюдження на касетах перед Ісламською 
Революцією в Ірані заборонених у офіційній пресі проповідей 
Аятоли Хомейні.

Під час свого виступу на семінарі в Університеті Джорджтауна 
він зазначив, що «даун-маркет» інформаційні технології надають 
певної приватності дебатам та стилю публічних форумів, що про-
являється у «неформальності та глибині політичних ток-шоу на 
арабських каналах супутникового телебачення, таких як, напри-
клад, «Al-Jazeera» [Message 2000].

Перший канал супутникового телебачення, що з’явився в араб-
ському медіапросторі, – Egyptian Satellite Channel – розпочав своє 
мовлення 2 грудня 1990 року спочатку по 13 годин на добу, а піз-
ніше став цілодобовим. До сітки його програм входили інформа-
ційні, розважальні, релігійні та медичні програми, спрямовані не 
лише на власне єгипетського глядача, але й за кордон – на спожи-
вачів у країнах Близького Сходу, Північної Африки та численних 
арабських громад у Європейському Союзі. 

У 1991 році було засновано Middle East Broadcasting Center 
(MBC), за яким стоять саудівські власники. Канал МВС, що з’я-
вився на його основі, став першим справді панарабським супут-
никовим каналом телебачення, мережа якого включала новини, 
сімейні, розважальні та культурологічні програми з усіх араб-
ських країн та Європи. З 1992 по 1994 рік до процесу створення 
супутникового мовлення підключились арабські країни Перської 
затоки, з 1993 р. цю ініціативу підхопили й інші держави регіону, 
такі як Йорданія, Туніс, Марокко та Алжир. На той час більшість 
супутникових каналів були в державній власності відповідних 
країн. Існували також дві приватні супутникові мережі Arab Radio 
and Television (ART) та Orbit, що орієнтувались переважно на роз-
важальне мовлення. У 1996 році було засновано панарабський ін-
формаційний канал «Al-Jazeera». А вже у 2000 р. всі арабські кра-
їни мали свої супутникові телевізійні канали [Ghadbian, 2001].



139

Мухаммад Айіш [Ayish 2002, 139–144] запропонував таку 
типологію арабських супутникових телевізійних каналів, що 
включає три основні моделі супутникового телебачення у араб-
ській політичній комунікації: традиційна, підконтрольна дер-
жаві (Сирія), реформістська, але знову ж таки контрольована 
державою (супутниковий канал Abu Dhabi) та ліберальне комер-
ційне телебачення як приклад катарський супутниковий канал 
«Al-Jazeera».

Хоча ця типологія не відображає всієї різноманітності араб-
ських супутникових телевізійних каналів та не дає їх повної так-
сономії та змісту категоризації, однак завдяки їй можна скласти 
певне уявлення про широку розмаїтість медіапроектів і, в першу 
чергу, про рівень впливу держави на розвиток телебачення вза-
галі та супутникового зокрема в кожній окремій арабській країні.

Слід звернути увагу на декілька основних тенденцій у розви-
тку ЗМІ на Близькому Сході та подальші зміни у їх позиціях, а 
саме: претензії Єгипту на лідерство в арабському медіапросторі, 
зосередження супутникових каналів у руках приватних саудів-
ських власників, спалах фрагментарної медіаактивності в Лівані, 
поява інформаційних супутникових каналів, створення спільних 
медіапроектів між арабськими та неарабськами телеканалами, зо-
крема активність англо- та франкомовних гравців на арабському 
медіаринку, значні фінансові вливання в супутниковий медіари-
нок Іраку з боку іноземних та внутрішніх інвесторів, а також по-
ява широкої супутникової сітки мовлення в одній з найбідніших 
країн арабського світу Марокко.

На думку Зайані [Zayani 2004, 8], Єгипет як країна з давньою, 
в тому числі й журналістською, традицією свого часу справляла 
значний вплив на розвиток медіапростору регіону завдяки куль-
турній спадщині, політичній вазі держави та розвиненій медіа-
інфраструктурі. Ще задовго до появи супутникового телебачення, 
арабські країни, де це дозволяла політика, покладались на єги-
петські ЗМІ як на основне джерело новин для свого телебачення, 
оскільки через громадянську війну в Лівані з середини 70-х до 
середини 90-х років 20 ст. та фактичне виключення цієї держави 
на той період з медіапроцесів, Єгипет не мав конкурентів у галузі 
медіа. Крім того, єгипетська культура та завдяки цьому й єгипет-
ський діалект – зараз добре зрозумілий у всьому арабському сві-
ті – пронизували близькосхідний регіон.



140

Приклад Єгипту цікавий як зразок для дослідження питання 
співвідношення ЗМІ та політики в історичній перспективі [Zayani 
2004, 8]. Розвиток супутникового телебачення в цій країні як од-
ного з чинників впливу на політику в регіоні став другою поді-
бною спробою Єгипту захопити домінування у інформаційній 
сфері. Так, у 1953 році в Каїрі вийшла в ефір радіостанція «Sawt 
al Arab», головною метою якої було посилення арабського націо-
налізму та відображення політики єгипетського уряду. Ця радіос-
танція мала надзвичайний пропагандистський вплив на арабську 
аудиторію у 1950–1960 роках як уніфікуюча сила, що поширю-
вала погляди єгипетського президента Гамаля Абдель Насера на 
панарабізм та питання арабської єдності. Крім того, ця радіостан-
ція, на думку Марвана Крайді [Kraidy 2003], щедро фінансува-
лась режимом Насера як сила, що мобілізувала арабські маси на 
політичну боротьбу з Ізраїлем та з багатими правлячими режи-
мами країн Перської затоки. Досить цікавим є той факт, що не-
зважаючи на відмінності у тому, який засіб у технічному значенні 
використовується, стиль і зміст деяких програм «Sawt al Arab» 
можна відслідковувати навіть у програмах такого порівняно но-
вого виду ЗМІ, як інформаційний канал (наприклад, у програмах 
найпопулярнішого на сьогодні арабського супутникового каналу 
«Al-Jazeera», який деякі дослідники [Zayani 2004, 9] як новий ре-
сурс для ідеї «арабської єдності»).

З розвитком супутникового телебачення Єгипет (нагадаємо, 
що саме ця країна першою запустила свій канал у 1990 році) на-
магався вибороти звання найбільшого провайдера програм для 
нього, спочатку через Arabsat, а пізніше через інвестування у те-
лекомунікаційні технології та запуски власних супутників. Так, з 
1998 по 2000 роки було запущено супутники Nilesat 101 та Nilesat 
102, на яких розпочали мовлення державні канали Egyptian Radio 
and Television Union (ERTU). В рамках цих проектів було започат-
ковано діяльність низки різноманітних за тематикою та цільовою 
аудиторією каналів, серед них розважальні, культурні, освітні 
тощо.

Наомі Сакр [Sakr 2001] також вказує на те, що досягненням 
Єгипту в галузі розвитку ЗМІ сприяли такі чинники як престиж-
ність цієї країни та її прагнення впливу на регіональному рівні: «...
доходи самих каналів не були основним мотивом, що стояв за цим. 
Натомість це було пов’язано з рішенням провідної еліти представ-



141

ляти образ Єгипту у вигляді «зв’язаної (cohesive) громади» для 
глядачів в середині країни та за кордоном. Багато компонентів 
супутникового проекту, задуманого та втіленого в Каїрі… були 
пов’язані з особливим офіційним баченням ролі Єгипту в регіо-
ні та на міжнародній арені, його спроможності стати противагою 
Саудівській Аравії та її майбутньому економічному розвитку».

В свою чергу Саудівська Аравія, як країна з відносно великою 
кількістю населення (порівняно з іншими державами Перської 
Затоки) та розвиненою системою ЗМІ сконцентрувала в руках при-
ватних інвесторів зі складу близької до королівської сім’ї місцевої 
супереліти досить серйозні потужності в галузі супутникового те-
лебачення. Однак концентрація їх в руках саудівських магнатів по-
яснюється не лише економічними, але й політичними причинами. 
Дуглас Байд звертає увагу на те, що Саудівська Аравія належить 
до того довгого списку арабських країн, що використовують своє 
багатство для впливу на те, «що про них пишуть в арабській пресі 
загалом та ліванській пресі зокрема» [Цитата за Zayani 2004, 10].

В останні кілька десятиліть за гроші саудівських магнатів було 
створено цілу медіаімперію з постійно зростаючою кількістю су-
путникових каналів. Саудівська Аравія вже контролює значну час-
тину арабської преси та істотно впливає на телевізійне мовлення 
через своїх власників ЗМІ. Фактично вона контролює цілі медіа
конгломерати – Orbit Communication, Arab Radio and Television 
(ART), Middle East Broadcasting Corporation (MBC), яка є частиною 
ARA Group International – медіаконгломерату, що включає низку 
радіо- і телевізійних компаній, що ведуть мовлення в арабському 
світі. Ця країна має відношення і до таких арабських видань, як 
лондонські газети Al-Sharq Al-Awsat та Al-Hayat, котрі, як вважа-
ється, що відображають погляди уряду, хоча й проводять відносно 
вільну редакційну політику. Достатньо велика кількість подібних 
мереж ЗМІ, хоча й заснована у столицях європейських держав, ви-
являється тією чи іншою мірою контрольованою державою.

Такий стан справ допомагає уряду Саудівської Аравії відвер-
тати проникнення зовнішніх ЗМІ шляхом забезпечення альтер-
нативи для іноземних супутникових каналів телебачення, покра-
щувати власний імідж та впливати на національних мовників за 
межами країни. 

Однією з цілей Саудівської Аравії у зовнішній політиці поля-
гає в тому, щоб впливати на зміст телевізійних програм прямими 



142

та непрямими (через власників) способами, а також забезпечува-
ти гегемонію королівської родини загалом. На думку Наомі Сакр 
[Sakr 2001], супутникові технології створюють нову арену, на 
якій державні та недержавні гравці у Саудівській Аравії можуть і 
змагатись, і співробітничати.

Цікавим є динамічний розвиток супутникового телебачення 
представниками королівської родини і з огляду на вимоги тих кон-
сервативних релігійних представників, що зараз є членами провід-
них саудівських прошарків населення, наприклад те, що на фоні 
сучасних і відносно вільних ЗМІ у країні заборонені публічні кіно-
театри, не заохочуються громадські гуляння, розваги, а також воло-
діння супутниковими антенами, нехтуються дебати у пресі, нав’я-
зуються обмеження та діють жорсткі закони цензури. Саудівські 
потужності в галузі мас-медіа створюються частково як противага 
можливому згубному впливу іноземних ЗМІ та обмеження натиску 
західної культури на місцеві традиції [Zayani 2004, 10–11].

Таким чином, у цих процесах відстежуються дві суперечливі 
тенденції: з одного боку, Саудівська Аравія намагається викорис-
товувати супутникові технології для внутрішнього та зовнішньо-
го впливу на інші арабські ЗМІ через напівприватні, високо осна-
щені, орієнтовані на Захід іноземні за місцем прописки засоби 
масової інформації, а з іншого боку, обмежує доступ місцевого 
населення до деяких нових ЗМІ і технологій.

Але при всьому сказаному, саудівська медіа-імперія не має 
якогось чіткого та повторюваного повідомлення, за яким аудито-
рія могла б чітко її ідентифікувати. Крім політичності, саудівські 
ЗМІ можна також охарактеризувати як комерційні медіа-проекти. 
Доволі цікавим є також те, що більшість каналів західного зразка, 
які з’являються знову і знову завдяки щедрому фінансуванню з 
боку саудівських магнатів, пропонують своїм глядачам як необ-
хідний придаток широкий асортимент популярних програм не 
дуже високої якості. Саме цим пояснюється недовге співробітни-
цтво Orbit з арабською службою ВВС, на базі якої пізніше з’явив-
ся канал «Al-Jazeera». Таким чином, медійний досвід Саудівської 
Аравії є найкращим прикладом бізнес-проектів у галузі ЗМІ, що 
стали можливими завдяки фінансовим потугам її медіамагнатів, 
чиї бізнесінтереси можуть збігатись чи розходитись, але єдині 
вони в тому, що не шкодують грошей на потужні фінансові інвес-
тиції у телебачення.



143

Ліван – це ще одна розвинена з точки зору системи засобів 
масової інформації країна, чия журналістська традиція засно-
вувалась на специфічній демографічній, етнічній, політичній та 
історичній ситуації, що характеризує регіон Леванту. Досвід, на-
бутий цією відносно невеликою державою в галузі політики та 
ЗМІ, надає ліванським мас-медіа регіональної важливості та пан-
арабського впливу [Zayani, 2004:12–13]. Протягом багатьох років 
ліванська преса розвивалась під впливом багатоконфесійного 
суспільства, в умовах політичного плюралізму і толерантності до 
політичних супротивників. Це відображалось у змісті публікацій 
газет та журналів звернених не лише на читачів, в середині краї-
ни, але і за кордоном. Не дивно, що в багатьох арабських країнах 
ліванські газети часто заборонялись, оскільки вони мали беззапе-
речний культурний та політичний вплив на Близький Схід.

Водночас ліванські друковані ЗМІ та телебачення є нетиповим 
явищем для арабського світу. Ця атиповість полягає у трьох осно-
вних аспектах: комерційній логіці, ліберальному наповненні про-
грам та багатоетнічному фоні.

Ліванське супутникове телебачення комерційне, але платне. На 
думку Яхйя Камаліпура та Хаміта Моуляна, відсутність фінансо-
вої самоокупності роблять більшість ЗМІ «відкритими для контр-
олю зацікавленими групами, що включають як арабські режими, 
так і іноземні представництва» [Kamalipour, 1994]. Так само, як 
і друкована преса, окремі канали ліванського телебачення від 
початку засновувались як приватні підприємства направлені на 
отримання прибутку. У 1959 році розпочала своє мовлення La 
Compagnie Libanaise de Television (CLT) – комерційне підприєм-
ство з фінансовим капіталом ліванського бізнесу та французьких 
акціонерів. У 1978 р. Ліван був єдиною країною, де телевізійні 
мережі залишались повністю у приватній власності.

Слід також зазначити, що як ліванські телевізійні канали, що 
частково спонсоруються урядом, так і повністю приватні підпри-
ємства, отримують прямі надходження від реклами і звертають 
велику увагу на здобуття фінансової вигоди. Ліванська корпора-
ція міжнародного мовлення (Lebnanese Broadcasting Corporation 
International – LBCI) та Future TV дуже чітко проявляють цю 
тенденцію. Наприклад, під час священного для мусульман мі-
сяця Рамадан християнська LBCI щодня, в найбільш рейтинго-
вий час, демонструвала програми молодого та харизматичного  



144

єгипетськогомусульманського проповідника Амра Халіфи, який 
проводить мусульманську службу та проповідує ісламу у емоцій-
ному стилі телеєвангелістів, що привертає увагу багатьох гляда-
чів. На думку Марвана Крайді [Kraidy, 2000], ліванські канали, які 
створювались у першу чергу як самоокупні підприємства і працю-
ють в рамках жорсткого конкурентного ринку, намагаються роз-
ширити свою аудиторію шляхом конкуренції з іншими каналами.

Ще дві риси, які відрізняють ліванські супутникові канали від 
решти арабських аналогів, – їх орієнтація на неформальність спіл-
кування, розважальність, що робить їх особливо популярними в 
регіоні Перської затоки, а також обговорення тем, табуйованих в 
інших арабських країнах. Наприклад, LBC ставить у сітку пере-
дач яскраві та вільні програми, що в більшості випадків дозво-
ляють собі більше, ніж інші арабські канали навіть у зображенні 
жінок та відносно більш розкуту редакційну політику відносно 
відкритих сексуальних образів та зображень [Zayani 2004, 14].

Загалом політика Лівану в галузі ЗМІ є найбільш лібераль-
ною серед усіх арабських країн. Під час громадянської війни тут 
процвітало мовлення без ліцензії, і на початок 90-х років 20-го 
ст. в країні було близько 50 мовників, що представляли фактич-
но кожну ліванську етнічну, релігійну, лінгвістичну та політичну 
спільноту [Zayani 2004, 14]. Аудіо-відео закон від 1994 року вре-
гулював діяльність у галузі теле- та радіомовлення, санкціонував-
ши супутникове телебачення та ефективно скоротивши кількість 
каналів. Кожне помітне релігійне чи політичне угрупування має 
свою приватну телевізійну станцію.

Таким чином, у випадку з Ліваном роль державних інституцій 
в утвердженні державної монополії на мовлення є набагато ниж-
чою, ніж в інших арабських країнах. Спектр супутникового теле-
бачення Лівану включає в себе LBCI – розважальну сітку мароні-
тів, MTV – християнську православну мережу, що пізніше потра-
пила під загрозу закриття, Future TV – телевізійна станція, якою 
офіційно володів ліванський медіамагнат, бізнесмен та колишній 
прем’єр-міністр Рафік аль-Харірі, NBN (National Broadcasting 
Network) – канал, що належить спікеру парламента Набіху Беррі 
та Al-Manar Satellite Channel – мережа, котра служить рупором 
для шиїтського угрупування Хізбулла, бази якого розміщенні на 
півдні країни [Zayani 2004, 15].

Слід окремо відмітити той факт, що хоча як на арабську дер-



145

жаву ситуація зі свободою преси в Лівані є вражаючою, однак і 
тут не обійшлось без певних обмежень. Через геополітичне ста-
новище країни ліванське супутникове телебачення у свою чергу 
є об’єктом політичного впливу регіональних гравців. Ключова 
роль у цих процесах належить Сирії, котра свого часу сприяла 
припиненню громадянської війни в Лівані. Як приклад можна, 
зокрема, навести використання певної самоцензури ліванськими 
засобами масової інформації по відношенню до подій у Сирії в 
той час, коли уряд Рафіка аль-Харірі налагодив хороші відноси-
ни з Дамаском. Крім того, Рафік Харірі мав непрямі, але дуже 
тісні зв’язки із Саудівською Аравією (саме там він розпочав своє 
сходження до бізнес олімпу, одружився), мав свою частку ак-
ції у місцевій корпорації АRT, що через корпорацію Arab Media 
Corporation, є акціонером ліванського каналу LBCI.

Отже, не зважаючи на розвинену мережу телевізійних кана-
лів у Лівані не існує єдиної програми їх розвитку та діяльності, 
такої як наприклад у Єгипті, де основною метою супутникового 
телебачення є пропаганда позитивного іміджу країни. Ліванські 
телеканали переважно представляють інтереси релігійних угру-
пувань та політичні програми власників. Вони часто стають лише 
інструментом в руках представників різних конфесій та політич-
них організацій чи окремих діячів, а не місцем для публічних 
обговорень тем, що стосуються розвитку країни та задоволення 
широких соціальних потреб її громадян. Це призводить до ніве-
лювання їх панарабського впливу. Саме тому таланти місцевих 
журналістів визнаються, головним чином, закордоном, де власне 
часто знаходяться й головні офіси самих ліванських каналів.

Несподіваний інформаційний вибух в арабському телевізійно-
му мовленні був спричинений відкриттям арабського інформа-
ційного супутникового телевізійного каналу новин «Al-Jazeera», 
який здобув популярність в арабських телеглядачів, завдяки ви-
світленню альтернативних точок зору, що не рідко суперечили 
офіційній позиції урядів країн регіону [Ghadbian 2001]. Успіх 
цього каналу призвів до появи низки арабомовних аналогів, що 
стало унікальним та несподіваним явищем для Близького Сходу 
та Північної Африки. Нові телеканали, що з’являються в регіоні 
як гриби після дощу, є напівприватними або приватними підпри-
ємствами, що працюють в умовах, які відрізняються від держав-
них арабських супутникових каналів [Zayani 2004, 15].



146

Поява нових інформаційних супутникових проектів привер-
нула додаткову увагу до арабського медіапростору і призвела до 
того, що частина вже діючих супутникових каналів з головними 
офісами на території європейських країн почала переміщуватись 
назад до арабського світу. Конкуренція, велика кількість коштів, 
що виділяються на діяльність телебачення, та відносно швидкі 
перспективи отримання прибутку від реклами змушують ці кана-
ли повертатись у середовище, де ще кілька років тому про свобо-
ду слова не було й мови. На даний момент свобода слова є саме 
тим товаром, який просто необхідний для будь-якого каналу но-
вин, котрий сподівається стати успішним проектом у дуже жор-
сткому конкурентному медіасередовищі арабських країн [Zayani 
2004, 16].

Досить цікавим є також те, що ці нові медіапроекти не мають 
відношення до аналогічних інвестиційних проектів кінця 80-х – 
початку 90-х років минулого століття. Ще 10 років тому сама дум-
ка про те, що такі країни, як Катар, Об’єднані Арабські Емірати і, 
певною мірою, Марокко зможуть обігнати за кількістю та якостю 
телевізійних супутникових каналів Єгипет чи Ліван, вважалась 
би нісенітницею. На даний момент увагу медіаінвесторів при-
вертає Дубай, позиціонуючи себе як потужний регіональний ме-
діа- та рекламний центр з надсучасною комунікаційною інфра-
структурою та гнучким законодавством. З огляду на політичну 
орієнтацію нові інформаційні телевізійні канали є також досить 
різношерстими. Частина з них приділяє багато уваги обговорен-
ню серйозних політичних, економічних та соціальних питань, од-
нак жоден з нових і старих інформаційних каналів не йде в порів-
няння з катарським каналом «Al-Jazeera» [Zayani 2004, 16–17].

 Остання відома в арабському світі як інформаційний канал, 
тобто такий, що спеціалізується на подачі новин та коментарів до 
них. Його було засновано у 1996 році в Катарі як перший такого 
роду засіб масової інформації. Поява на арабському медіапросто-
рі «Al-Jazeera» стала початком нової ери розвитку телебачення на 
Близькому Сході. За недовгу історію свого існування цей канал 
заслужив повагу мільйонів глядачів не тільки в арабських краї-
нах, але й в усьому світі завдяки новим підходам у подачі новин, 
сміливості журналістської ініціативи та революційних зусиль у 
перебудові арабського медіа простору, до того часу зв’язаного 
державним контролем, і став справжнім флагманом свободи сло-



147

ва в регіоні. Підхід до новин, запропонований «Al-Jazeera», ще 
10 років тому був неможливим в умовах арабських країн.

Донедавна на арабських екранах було дуже мало інтерв’ю, ток-
шоу, можливості прямої участі глядачів у програмах та прямих 
трансляцій подій, важливих для суспільства. У цьому відношен-
ні катарський супутниковий канал з живими дебатами, гострими 
коментарями та різнобічним висвітленням суспільно важливих 
подій виявився такою новинкою авантюрою в галузі відкритих 
дебатів, на які до цього інші канали наважувались дуже рідко, що 
«Al-Jazeera» перетворилась на форум для панарабської політич-
ної дискусіїї. Позиціонучи себе як канал, що подає «погляд та 
інший погляд» (слоган «Al-Jazeera»), тобто інформацію, надану 
як офіційними особами держави, так і їх політичними супротив-
никами, він здобув славу такого, що дає можливість висловитись 
широкому колу політичних груп, опозиційних до уряду, надає їм 
платформу для резонансних заяв, що є не типовим для регіону 
явищем [Zayani 2004, 17].

Тому не дивно, що «Al-Jazeera» вважають засобом, який що 
може потенційно впливати на політичну ситуацію в арабському 
світі. Часом каналу вдавалось домогтись того, що офіційна влада 
в тій чи іншій арабській країні переставала бути пасивним свід-
ком подій, що відбувались навколо як у регіональній, так і міжна-
родній політиці. Справжній резонанс викликали прямі трансляції 
афганської та іракських кампаній США, коли «Al-Jazeera» опини-
лась у центрі регіональної політики.

Водночас цей канал, як кожне нове явище, викликає певний 
скептицизм як у самому арабському світі, так і за його межами. 
Глядачів можуть не влаштовувати програмна сітка та порядок ви-
світлення питань, інші мають серйозні сумніви в об’єктивності 
каналу, чому надає додаткові підстави його фінансування з боку 
держави Катар та панарабська орієнтація. Зокрема, Робін Аллен 
та Джеймс Друммонд [Allan Drummond 2001, 1] звернули увагу 
на те, що він аналізує політику практично всіх арабських країн, 
але уникає відкритого обговорення внутрішньої політики країни, 
де знаходиться його штаб-квартира та за дивним збігом обставин 
найбільша американська база в регіоні. Після яскравого спалаху 
у висвітленні антитерористичної кампанії США в Афганістані ка-
нал став мішенню для критики за графічність зображень, переко-
си у висвітленні подій, яскраво виражену тенденцію до надмірної 



148

сентиментальності та демагогії [Ajami 2001, 48]. Деякі аналітики 
розглядають «Al-Jazeera» як пропагандистську машину, що сприяє 
поширенню арабського радикалізму та антизахідних сентиментів 
[Chafets 2001, 37; Rosemberg 2001], але канал заперечує подібні 
звинувачення і заявляє, що лише намагається виконати обіцянку, 
яку дав у своєму слогані, тобто подавати в ефір крім основної, 
також і протилежну точку зору.

В арабському світі «Al-Jazeera» часто стає джерелом дипло-
матичних криз, викликаних інформацією та коментарями в її 
програмах. У 2002 році 5 країн Перської затоки навіть прийняли 
спеціальну резолюцію про бойкотування каналу в разі, якщо він 
не змінить тон висвітлення політики в сусідніх країнах, що свід-
чить як про об’єднуючу, так і надзвичайно суперечливу роль «Al-
Jazeera» в регіональній політиці [Al-Hayat 2002, 4]. Кілька разів 
програми випущені в ефір каналом спричиняли відкликання по-
слів деяких держав або навіть закриття його бюро в тій чи інші 
країні, чию внутрішню політику, на думку її уряду було непра-
вильно зображено в репортажі чи аналітичному матеріалі.

Завдяки неоднозначності висвітлення новин, «Al-Jazeera» за-
лишається явищем незвичайним для арабського світу, з яким, од-
нак, намагаються змагатись за симпатії глядачів інші старі та нові 
інформаційні канали. На сьогодні арабські телеглядачі мають 
можливість вибору серед арабських та неарабських супутнико-
вих каналів новин. Крім «Al-Jazeera», інформаційними є канали 
«ANN», «Al-Arabiya», «Al-Mustaqilla», «ANB», «Al-ALAM», «Al-
Fayhaa», «Al-Hurra», «Al-Ekhbariya» тощо. Більшість з них з’яви-
лась після «Al-Jazeera» та належить іншим власникам. Ці канали 
намагаються певним чином копіювати її програми, однак з різним 
ступенем успішності [Zayani 2004, 19]. Свого роду флагманами у 
цьому процесі виступають оновлений хоча й не інформаційний 
супутниковий канал «Abu Dhabi TV», який має достатньо ресур-
сів, хороший персонал та відносно широку аудиторію, а також 
та нещодавно створений інформаційний канал «Al-Arabiya», що 
веде мовлення з Dubai Media City, однак у першу чергу пов’яза-
ний з каналом саудівським каналом МВС.

У найближчому майбутньому цілком можливою є поява на ме-
діаринку арабських країн нових міжнародних акторів з іноземни-
ми власниками. Серед уже існуючих подібних проектів можна зга-
дати короткотермінове співпробітництво ВВС та Orbit, що стало 



149

прецедентом для регіону, а також арабомовні сайти ВВС та CNN, 
іранський арабомовний телевізійний канал Al-AlAM, арабомовні 
радіостанції Radio Sawa практично в кожній арабській країні та 
окремо Radio IRAQHURR для Іраку, телекомпанію «Al-Hurra», 
що ведуть мовлення за прямої підтримки американського уряду 
та Middle East Television Network – американський канал, що веде 
мовлення арабською мовою та політично пов’язаний з арабською 
медіасферою, а також різного роду релігійні канали. Все це ще 
більше урізноманітнює ринок арабського телебачення. Слід та-
кож відмітити появу франко- та італомовних супутникових кана-
лів, мовлення яких спрямоване на країни Північної Африки, зо-
крема регіону Магріб, де значна частина населення володіє цими 
мовами, нерідко навіть краще ніж арабською [Mostefaoui 1995].

Досить цікавими є також повідомлення про можливість по-
яви російського інформаційного арабомовного каналу (аналогу 
англомовного «Russia Today»). За початковим задумом його мав 
очолити одіозний для мусульман Росії колишній керівник мос-
ковського бюро телеканалу «Al-Jazeera» Акрама Хузама, відомий 
також однозначною підтримкою будь-яких дій і висловлювань 
російського патріарха Алексія ІІ та негативним ставленням до ко-
льорових революцій на теренах колишнього СНД. Однак згодом 
цей журналіст відмовився брати участь у проекті і залишив краї-
ну [Верлин, 2006]. Своє рішення він пояснив тим, що «не збира-
ється займатись пропагандою» [Верлин 2006].

Окремо слід згадати і про появу широкої мережі популяр-
них супутникових каналів у таких країнах, як Марокко та Ірак, 
але водночас слід зазначити, що їх спричинили різні фактори. 
В Марокко, на відміну від інших держав, де супутникове теле-
бачення залишається державним, існує система спеціалізова-
них супутникових каналів. Крім офіційного «Al-Maghribiya», 
та його європейського варіанту, існує також культурологічний 
другий канал марокканського телебачення «2М», який незважа-
ючи на те, що веде мовлення переважно арабською мовою, серед 
глядачів носить французьку назву «дюзем», причому, за нашими 
спостереженнями, так його називають представники всіх соці-
альних верств країни. Крім того, досить цікавим є той факт, що 
Марокко встигло запустити свій дитячий канал «Ar-Rabi’a» ра-
ніше ніж це зробили в Катарі, де дитячий супутниковий канал 
діє під патронатом уряду, є спільним проектом держави й каналу 



150

«Al-Jazeera» і називається «Al-Jazeera Children Channel (JCC)». 
Ще одним здобутком цієї арабської країни стало створення ре-
лігійного марокканського телевізійного каналу As-Sadisa та спе-
ціалізованого спортивного каналу, на який до Марокко спромо-
глись лише медіамагнати з Dubai Media City. Така медіаактив-
ність ще зовсім недавно чи не найбіднішої арабської країни, не 
пройшла повз увагу саудівських медіамагнатів та стала причи-
ною появи на цьому ринку спеціального супутникового каналу 
з мережі розважальних каналів МВС, спрямованого на Північну 
Африку.

Якщо в Марокко більшість супутникових каналів залишаєть-
ся у державній власності і така різноманітність за змістовим на-
повненням та спрямованістю на глядача, можливо, є намаганням 
уряду продемонструвати прихильність до демократичних прин-
ципів та цінностей, то у випадку з Іраком ситуація є набагато 
складнішою.

Розвиток супутникового телебачення в цій країні дуже схожий 
на ліванський приклад з тією важливою різницею, що на відміну 
від ліванських супутникових каналів, здебільшого платних, прак-
тично всі іракські супутникові телевізійні канали є безкоштовни-
ми. Ще однією важливою відмінністю є те, що на розвиток медіа
інфраструктури в цій країні чимало коштів виділяють іноземні 
держави, такі як США та Іран. Так само, як Ліван, Ірак є країною, 
де представлена величезна кількість релігійних та етнічних гро-
мад, тому чимало іракських супутникових каналів фінансується 
коштом місцевих олігархів – представників різних політичних, 
релігійних та етнічних угрупувань.

Неінформаційні канали (здебільшого державні та деякі комер-
ційні) пішли шляхом переформатування, що найчастіше виража-
ється зміною наповнення сітки телевізійних програм у бік збіль-
шення кількості розважальних, покращенням якості випусків 
новин, аналітичних програм та зміною засобів їх подачі з метою 
залучення більшої кількості глядачів. Навіть у таких жанрах, як 
огляд преси (канал «Al-Fayhaa TV») чи у тексті ведучих коротких 
випусків новин, які традиційно характеризується неспонтанніс-
тю мовлення, диктори звертаються за коментарями до репортерів 
або свідків, що перебувають на місці події. Таким чином, до теле-
ефіру потрапляє непідготовлене живе мовлення арабської вулиці. 
Деякі телевізійні канали перейшли на формат новин з двома ве-



151

дучими, наприклад, «Dubai TV». Це, на думку консультанта ка-
налу Саміра Хамза, дає можливість ненав’язливого політичного 
аналізу [Davies 2004].

За спрямованістю на глядача, неінформаційні канали можна 
поділити на сімейні, культурологічні, розважальні, музичні, релі-
гійні, спортивні та дитячі. Музичні канали здебільшого транслю-
ють кліпи арабських співаків, трансляції з їх концертів, окремі з 
них мають спеціальні програми, де глядачі у прямому ефірі мо-
жуть замовити ту чи іншу композицію. Сітка релігійних включає 
здебільшого ток-шоу на релігійну тематику та читання релігійної 
літератури. Спортивні канали, крім ток-шоу та прямих трансля-
цій з місця подій, передають також спеціалізовані новини.

Для дитячого телебачення характерна є велика кількість освіт-
ніх програм, демонстрації дитячих фільмів не рідко виробництва 
європейських країн, спеціалізовані тележурнали, документальні 
фільми освітнього спрямування (часто в перекладі), мультфіль-
ми, створені як в арабських країнах, так і поза межами регіону, а 
також дитячі ток-шоу.

Розважальні канали здебільшого показують ігрові шоу, зма-
гання, ток-шоу з зірками місцевого музичного, модного олімпу 
тощо, художні фільми та серіали як власні, так і європейського 
виробництва. 

Культурологічні канали найчастіше демонструють докумен-
тальні фільми та програми, спрямовані на поширення інформа-
ції про туристичні пам’ятки та культурні події країни, що володіє 
каналом.

Сімейні канали поєднують жанри, що з’являються у спеціа-
лізованих. Слід зазначити, що спеціалізоване телебачення є зде-
більшого своєрідним розширенням каналів сімейного типу, де, 
передусім, і з’являються нові телевізійні жанри.

Незважаючи на всю різноманітність арабських супутникових 
каналів та їх потенційні можливості, на думку багатьох дослід-
ників, влив супутникового телебачення на політичну ситуацію на 
Близькому Сході та у Північній Африці не такий відчутний. При 
тому, що кожен четвертий будинок в арабських країнах має су-
путникову антену, насправді більшість з них мають можливості 
утримувати власні супутникові канали, які відповідно відстою-
ють інтереси свого уряду та певною мірою нівелюють повідо-
млення закордонних телеканалів.



152

Набагато вагомішим є вплив арабського супутникового теле-
бачення, зокрема поява нових жанрів, на руйнування культурних 
обмежень, характерних для традиційного арабського суспільства, 
формування нової картини світу і зміни у мовній ситуації в араб-
ських країнах.

література

1. Боднар С. Н. Арабский язык. Жанр коммерческих деловых 
бумаг и их языковая специфика. Учебное пособие. – М.: Муравей, 
2002. – 328 с.

2. Верлин Е. Акрам Хузам: Я не собираюсь делать пропа-
ганду // Профиль. – 2006. – № 42 (503). – < http://www.profile.ru/
items/?item=20812>.

3. Різун В. Природа й структура комунікативного процесу // 
Наукові записки Інституту журналістики. – 2000. – Т. 2. – С. 17–
37.

4. Шагаль В. Э. Арабские страны: язык и общество. – М., 
1998. – 280 с.

5. Ajami F. What the Muslim World is Watching? // The New York 
Times. –November 18, 2001. – p. 48.

6. Див. Al-Hayat. – October 12, 2002. – p. 4.
7. Allen R., Drummond J. Wealthy Desert Emirate Extends Its 

Influence // Financial Times. – November 7, 2001. – p. 1.
8. Arab Advisory Group (AAG). Reports. Credibility of Satellite 

News Channels in Greater Cairo. Credibility of Satellite News Channels 
in Jordan. Jordan Media City Update – Transnational Broadcasting 
Studies Journal. – 2005. – № 14 (Spring/Summer). [http://www.tbsjo-
urnal.com/Archives/Spring05/ArabAdvisors.html].

9. Ayish Muhammad I. Political Communication on Arab World 
Television // Political Communication. – Vol. 19. – 2002. – p. 139–
144.

10. Chafets Z. Al Jazeera Unmasked: An Arab Propaganda Machine 
in the Guise of Real Journalism // Daily News. – October 14, 2001. – 
P. 37.

11. Rosemberg C. Qatar’s Marevick Al Jazeera TV News Network 
Causing Major Stir Arena // Knight Ridder Washingon Bureau / – 
October 10, 2001.

12. Zayani Mohamed. Arab Satellite Television and Politics in the 



153

Middle East / Abu Dhabi: The Emirates Center for Strategic Studies 
and Research, – 2004. – 61 p.

13. Anderson John W. Knowledge and Technology. – International 
Institute for the Study of Islam in the Modern World Newsletter. – 
Vol. 5. – 2000. – <www.isim.nl/newsletter/5/>.

14.  Kamalipour Yahya R., Hamid Mowlana (eds). Mass Media in 
the Middle East: A Comprehensive Handbook / Greenwood: Westport, 
CT, 1994. – 170 p. 

15. Kraidy Marwan M. Arab Satellite Television Between 
Regionalism and Globalization // Global Media Journal. – Vol. 2.2 
(Spring). – 2003:6, <http:lass.calumet.purdue.edu/cca/gmi/Submitted 
Documents/Kraidy.htm>.

16. Marwan Kraidy. Transnational Television and Assymetrical 
Interdependence in the Arab World: The Growing Influence of the 
Lebanese Satellite Broadcasters // – Transnational Broadcasting 
Studies. – Vol. 5. (Fall/Winter). – 2000. – www.tbsjournal.com/Archives/ 
Fall00/Kraidy.htm.

17. Sakr Naomi. Satellite Realms: Transnational Television, 
Globalization and Middle East. – London: IB Tauris, 2001. – 39 p.

18. The Message is the Media: Information Technologies in the Next 
Generation // A seminar of the Arab Information Project at Georgetown 
University’s Center for Contemporary Arab Studies, January 18, 
2000. – [http://www.georgetown.edu/research/arabtech/jan2000.htm].

19. Davies H. Dubai: Watch This Space! // Transnational Broad
casting Studies Journal. – №13, 2004. <http://www.tbsjournal.com/
dubaiwatchthisspace.html>.

20. Najib Ghadbian. Contesting the State Media Monopoly: Syria 
on Al-Jazira Television. // The Middle East Review of International 
Affairs. – Volume 5, No. 2 – June 2001. – URL document [http://mer-
ia.idc.ac.il/journal/2001/issue2/jv5n2a7.html].

21. Mostefaoui Belkacem. La television Francaise au Maghreb. – 
Paris, 1995.

22. Rugh William A. The Arab Press: News Media and Political 
Process in the Arab World. – Syracuse, NY: Syracuse University 
Press, 1987.

23. Schleifer S. Abdallah. Al Jazeera Update: More Datelines from 
Doha and a Code of Ethics // Transnational Broadcasting Studies 
Journal. – 2004. – №13. – URL document: [http://www.tbsjournal.
com/aljazeera_schleifer.html].


