інтернет-адреса сторінки: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000460181 Кибернетика и системный анализ А - 2019 / Випуск (2016, Т. 52, № 1)
Королюк В. С., Меликов А. З., Пономаренко Л. А., Рустамов А. М. Методы анализа многоканальной системы обслуживания с мгновенной и отсроченной обратными связями Запропоновано математичну модель багатоканальної системи масового обслуговування зі зворотним зв'язком. У ній частина викликів для отримання повторного обслуговування миттєво надходить у систему, а друга частина або повертається на повторне обслуговування через деякий випадковий час, або остаточно залишає систему. Поведінка обслугованих викликів має рандомізований характер. Розроблено методи точного та асимптотичного аналізу характеристик запропонованої моделі. Наведено результати числових експериментів.
https://doi.org/10.1007/s10559-016-9800-y
Scopus
Бібліографічний опис: Королюк В. С., Меликов А. З., Пономаренко Л. А., Рустамов А. М. Методы анализа многоканальной системы обслуживания с мгновенной и отсроченной обратными связями. Кибернетика и системный анализ. 2016. Т. 52, № 1. С. 64-77. doi: https://doi.org/10.1007/s10559-016-9800-y URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000460181 |
Cybernetics and Systems Analysis / Issue (2016, 52 (1))
Koroliuk V.S.,
Melikov A.Z.,
Ponomarenko L.A.,
Rustamov A.M.
Methods for analysis of multi-channel queuing systems with instantaneous and delayed feedback The authors propose a mathematical model for a multi-channel queueing system with feedback in which one part of calls instantaneously enters the system for repeated service and the other part either retries in some random time or finally leaves the system. The behavior of the serviced calls is randomized. Both exact and asymptotic methods are developed to calculate the characteristics of the proposed model. The results of numerical experiments are presented. © 2016, Springer Science+Business Media New York. Keywords: feedback, multi-channel queueing system, quality of service, Feedback, Quality of service, Queueing networks, Asymptotic method, Delayed feedback, Multi channel, Numerical experiments, One parts, Queueing system, Queueing theory
Cite: Koroliuk V.S.,
Melikov A.Z.,
Ponomarenko L.A.,
Rustamov A.M.
(2016). Methods for analysis of multi-channel queuing systems with instantaneous and delayed feedback. Cybernetics and Systems Analysis, 52 (1), 64-77. doi: https://doi.org/10.1007/s10559-016-9800-y http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000460181 [In Russian]. |