Математические модели борьбы партий за электорат или компаний за рынки сбыта / Остапенко В. В. , Остапенко О. С., Беляева Е. Н., Ступницкая Ю. В. (2012)
web address of the page http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000232605 Cybernetics and Systems Analysis А - 2019 / Issue (2012, Т. 48, № 6)
Остапенко В. В. , Остапенко О. С., Беляева Е. Н., Ступницкая Ю. В. Математические модели борьбы партий за электорат или компаний за рынки сбыта A model of optimization of the strategy of any number of political parties (companies) in election (advertising) campaign is proposed. We formulate a problem of choosing the optimal strategy of allocation of scarce resources among regions (markets) in which political parties (companies) have a different impact. We analyze the optimization model and prove the existence of a single solution for different functions of dependence between the investments and a winning. We find the analytical solution of the model for the case of two parties (companies). A line of further development is to study the sensitivity of the optimal solution to the model parameters and to set up a stochastic model.
Бібліографічний опис: Остапенко В. В. , Остапенко О. С., Беляева Е. Н., Ступницкая Ю. В. Математические модели борьбы партий за электорат или компаний за рынки сбыта. Кибернетика и системный анализ. 2012. Т. 48, № 6. С. 11-19. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000232605 | Cybernetics and Systems Analysis / Issue (2012, 48 (6))
Transliteration
Ostapenko V. V. , Ostapenko O. S., Beljaeva E. N., Stupnitskaja Ju. V. Matematicheskie modeli borby partij za elektorat ili kompanij za rynki sbyta
Cite: Ostapenko, V. V. , Ostapenko, O. S., Beljaeva, E. N., Stupnitskaja, Ju. V. (2012). Matematicheskie modeli borby partij za elektorat ili kompanij za rynki sbyta. Cybernetics and Systems Analysis, 48 (6), 11-19 http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000232605 [In Russian]. |
|
|